Ajax

Varför tillåts reklamen som just nu visas för Ajax rengöring, överhuvudtaget att visas?

Först och främst: Det blir inte så skinande rent på varken golv eller väggar. det är en så dålig reklam på det viset att det nästan är pinsamt.
Vidare så är den ju grymt...jag finner inte ordet... Hjälp mig...

Det är en kvinna som städar- naturligtvis. Hennes dotter ligger på golvet med en princesskrona som hon sedan när golvet är trokat kan spegla sig med i golvet och se att det finns stenar på kronan. Typ.
Då kommer mannen i hushållet hem. Han har varit och fiskat. Med SONEN!!!
Men hallå... Vad fasen... Jag trodde inte sånt här var tillåtet idag!?!
Gudrun- Ska du inte elda lite?

Och jag vill ändå inte kalla mig feminist eller så. Det vet ni nog alla som kjänner mig att det inte är min grej. Men i detta fallet reagerar t.o.m. jag. Åh så dåligt.
Himla synd att jag gillar doften av Ajax. Kanske inte på halsen på en man men i form av ren doft på ett nytorkat golv.

Kommentarer
Postat av: Susanne

Håller med dig om den fördomsfulla reklamen! Och urdåliga dessutom! Falsk marknadsföring!



Sen förstår jag inte riktigt varför du inte vill vara feminist? Är det ordet i sig du inte gillar eller tolkar som negativt? För du tycker väl att män och kvinnor ska ha samma rättigheter, exempelvis lika lön för lika arbete, i vårt samhälle?



Jag brukar ofta tänka på de kvinnor för några generationer sedan som kämpade och slet för att uppnå saker som vi idag tar som självklara, exempelvis rösträtt för kvinnor, förbud för män att misshandla sin fruar (tyvärr sker det ju ändå vilket ju betyder att vi kvinnor faktiskt tyvärr fortfarande har något att kämpa för...)osv. Kvinnor ägs idag i vårat land inte av sina män utan har rätt att utbilda sig och skaffa sig ett yrke och ha åsikter och få rösta och detta är tack vare att massor av kvinnor före dig och mig kallat sig feminister och kämpat för dessa rättigheter.



Jag tycker att det är underligt att inte varenda kotte i Sverige idag, män som kvinnor, är feminister för alla individer oavsett kön vinner på ett jämställt samhälle där inget kön är mer värt än det andra och där människor blir behandlade som de individer de är istället för efter om de är män eller kvinnor...

2010-07-19 @ 00:13:47
Postat av: Cissi

Givetvis tycker jag att kvinnor och män ska ha lika lön o.s.v. Men jag tycker INTE att vi ska kvotera in kvinnor i styrelser eller yrken BARA för att de ÄR kvinnor. Det ska vara rätt man/kvinna på rätt plats. Sen SKA kön vara av mindre (ingen) betydelse.

Jag tycker också det ska vara lika på andra hållet. Vilket innebär att kvinnor ska inte få andra antagningskrav för mer fysiskt krävande yrken, t.e.x. brandman. En kvinna som söker jobbet ska klara de kravs som krävs för en man. Eller får de sänka kraven även för män.

Så jag vill inte kalla mig feminist. Det kan hända det är "rå-feministerna" som gör att jag inte vill använda mig av ordet, vad vet jag.

2010-07-19 @ 08:55:09
URL: http://cissimagnesjo.blogg.se/
Postat av: H

Det du skriver att du tycker är att vara feminist. Jag tror inte de flesta sossar/ moderater/ miljöpartister osv håller med om allt som partiet de röstar på tycker men dom är det likväl. Fanatiker finns det inom allt o det är inte dom som sätter normen. Feminister är för kvinnor, inte mot män.

Sen är väl reklamen utländsk? Jag har inte sett den själv men utländska reklamer är jätteofta så. Bara det är ett tecken på att vi kommit längre i Sverige men det är så otroligt långt kvar så det är skrämmande.

2010-07-19 @ 11:09:51
URL: http://hypofysen.blogg.se/
Postat av: Cissi

Det är kanske fanatikerna som hörts mest när det gäller feminismfrågan. Kanske därför jag inte vill kalla mig feminist. Jag är inte fanatisk. Mer lagom och tråkig. :-)

Jo, reklamen är nog utländsk precis som du säger. Och visst är det skillnad på Sverige och många andra (de flesta) länder.

2010-07-19 @ 11:27:22
Postat av: Susanne

Känns som att många med dig hänger upp sig på det där med yrken och tror att om man är feminist så tycker man att män och kvinnor ska se likadana ut och göra exakt lika saker och vara lika starka och män ska börja föda barn och kvinnor odla snopp...ja lite tillspetsat men ungefär så...



Nu är det ju inte DET som feminismen går ut på alls, och jag personligen tycker det är ganska ointressant huruvida kvinnor väljer traditionella mansyrken eller tvärtom. Det finns så många STORA LIVSVIKTIGA frågor för kvinnor i vårt land och världen över så det känns onödigt att snöa in på diverse mindre detaljfrågor, men...om jag ändå ska säga något om det så blir det följande:



Självklart bör inte någon antas som brandman om de inte klarar att utföra yrket på det sätt som krävs. Jag förmodar att detta inte görs. Detsamma gäller för alla yrken såklart.



Nu är ju problemet i vårt samhälle inte direkt att massor av inkompetenta kvinnor får alla jobb så männen blir utan...men kvotering eller icke kvotering kommer nog att diskuteras friskt fram och tillbaka under många år till. Jag har inte en fast ståndpunkt när det gäller kvotering, oftast är varken svart eller vitt den enda sanningen utan den finns kanske i det grå fältet någonstans...



Kvotering som fenomen finns ju dock för att ge kvinnor eller män chansen att få ett jobb eller utbildningsplats inom ett yrke/utbildning där det andra könet dominerar. Detta behöver ju inte vara pga FYSISKA tillkortakommanden utan just bara för att när det bara varit män som bestämt under hundratals år så har de gett sina manliga vänner jobb och så har det fortsatt år efter år. Det är ju väldigt praktiskt i styrelser etc att vara en liten herrklubb som skyddar varandras intressen och att bara plocka in de personer (män) som man redan är du och tjenis med i olika sammanhang. Jag vet inte vad du tror men jag är helt övertygad om att det finns kvinnor med både intelligens och kunnande som hade klarat av dessa uppdrag precis lika bra som männen gör? Vad är det för manlig egenskap som vi kvinnor inte skulle besitta som skulle göra att enbart män är lämpade att sitta i en bolagsstyrelse?



Sen är ju fortfarande inte ojämlikheten i bolagsstyrelser det största problemet utan mer allmänna orättvisor till följd av att män sedan generationer suttit på alla viktiga poster i samhället som t.ex. att man idag vet att massor av kvinnor dött i sjukdomar, ex.vis hjärtinfarkt och stroke, eftersom läkarna inte tagit deras symptom på allvar och inte vetat att kvinnor reagerar annorlunda än män på div sjukdomar. Att man inte känt till det beror på att all forskning varit riktad mot män och vanligt förekommande sjukdomar hos män. Forskning har också visat att män får bättre och mer effektiv vård och får tid hos läkare mycket snabbare än kvinnor som ringer en vårdcentral. Detta är något som är allmänt känt idag av politiker i alla läger och av sjukvården, och i Sverige jobbar vi idag för fullt för mer jämlikhet inom detta område.



En annan sak att fundera på är varför vi alltid reagerar så kraftigt negativt om en kvinna blir brandman eller lastbilschaufför, men positivt om en man blir sjuksköterska eller förskollärare? "Åh vad bra, det behövs ju fler män inom dessa yrken" hör man överallt och män får förtur in på dessa utbildningar och har MYCKET lättare att få jobb efter utbildningen eftersom de får förtur före kvinnorna. Varför får de det? För att forskning visar att arbetsplatser med jämn fördelning mellan könen fungerar bäst för alla och eftersom man anser att det gynnar alla i samhället att män också finns inom barnomsorg och vårdsektorn. Inte ofta man hör någon ifrågasätta om de män som finns i vården verkligen är bättre på att agera omändertagande än den kvinnliga sjuksköterska med toppbetyg som de fick jobbet istället för...



Det finns ju också forskning som påstår att män är sämre lämpade att ta hand om barn eller vårda människor och om denna forskning stämmer borde ju inga män få finnas inom de klassiska kvinnoyrkena, som btw är lågavlönade till skillnad från klassiska mansyrken av någon anledning...



För några generationer sedan fanns inga kvinnliga präster, chaufförer, läkare, tandläkare, advokater, domare...inga kvinnor arbetade inom industrin eller som hantverkare, bilmekaniker etc.



Idag har vi tillåtit kvinnor att få ta del i arbetslivet på ett annat sätt och ingen höjer längre på ögonbrynen över en kvinnlig busschaufför eller industriarbetare. Alla vet att kvinnor kan köra bil lika bra som män, och till och med laga en punktering eller byta ett tändstift.Inget av detta hade varit möjligt utan att kvinnor hade kämpat för sin rätt till att behandlas som likvärdiga individer istället för mindre vetande våp.



På samma sätt vet vi att män VISST är kapabla att diska, städa och ta hand om barn. Och vi vet också att de kan bli fantastiska sjuksköterskor. Vi vet att det är enormt viktigt för ett barn att få ha tid med båda sina föräldrar och därför uppmuntrar vi idag i vårt samhälle pappor att ta ut föräldraledighet de också.



Inget av detta hade varit möjligt om vi låtit samhället stå stilla och inte utvecklat vår syn på könen och på jämlikhetsfrågor. Ändå, precis som Hypofysen skriver, har vi sååå långt kvar och så mycket att kämpa för, och tittar vi runt om i världen så har kvinnor på många ställen knappt något liv alls. Deras liv är inte värda något- att få en dotter är en enorm besvikelse, en enda stor källa till sorg...



Det finns, precis som H påpekar, extremister i alla läger och alla organisationer och inom alla politiska partier och mänskliga grupperingar. Dessa väljer jag att helt bortse ifrån. Majoriteten av alla de män och kvinnor som är feminister, oavsett vad de kallar sig, och vill ha ett jämlikt samhälle med lika rätt och möjligheter för alla individer tycker inte att män ska se ut som och bli exakt som kvinnor eller vice versa. Det är inte det feminism och jämlikhet går ut på. Kvinnor och män är olika och har olika styrkor och svagheter och det är väl bra för då kan vi ju komplettera varandra! Men kvinnor och kvinnor och män och män har också olikheter eftersom vi alla först och främst är INDIVIDER...det är DET vi inte får glömma bort...



Tack för att jag får bre ut mig med en såhär lång kommentar på din blogg förresten! Intressant ämne som går att diskutera fram och tillbaka i oändlighet...



:)



2010-07-19 @ 14:52:12
URL: http://susalull.wordpress.com
Postat av: Cissi

Oj,oj... Världens längsta kommentar på denna bloggen. :-) Kul att få lite extra feedback! Synd att jag är så grymt dålig på att svara dock.

Du har ju rätt i så mycket av det du skriver. Saker jag är medveten om och som du har fullständigt rätt i. Tänker inte säga emot dig. Men jag önskade, trots att jag vet att det inte funkar så, att vi kunde slippa bli tvingade till att få män att stanna hemma med barn genom att de som sitter över oss ska bestämma att ett visst antal dagar ska mor resp. far till barnet ha. Att t.ex. föräldraledigheten ska delas på 50%. Jag tycker det är fel. Har sagt det förut och säger det igen: Har man skaffat barn borde man även kunna ta ansvar för hur ledigheten med barnet ska fördelas. Ja, jag vet att det inte alltid blir "rätt" men det är så mycket som spelar in. Hemma hos oss vore det helt galet om Jamie skulle TVINGAS plocka ut 50% av dagarna. (Nu finns visserligen 50% av dagarna kvar till honom och jag hoppas naturligtvis att han utnyttjar dem.)



Vad gäller styrelser och kvinnor skulle jag kunna ge ett bra exempel på där detta inte funkat men jag avstår av någon anledning. :-) Vi kan ju ta det över en kopp nån dag istället.



Välkommen med fler kommentarer, både i detta och andra ämnen! Kram

2010-07-19 @ 21:35:19
Postat av: Cissi

Jo, just det... Beträffande styrelser/ledningsgrupper o.s.v. (Du/ni tycker snart att jag hängt upp mig på den frågan).

Jag tycker dock att företag ska fråga sig VARFÖR det inte sitter några kvinnor på dessa stolar? Det kanske inte bara är för att män får "förtur". Personlligen skulle jag inte VILJA sitta på en sån stol. Iallafall inte på företaget där jag jobbar idag. Och kanske inte på något annat heller.

Trots att jag ibland uppfattas som en ledare så vill jag inte vara det. Kanske tyvärr eftersom jag ändå TYCKER en hel del.

En av orsakerna till detta är att jag helt enkelt vill lämna jobbet bakom mig när jag stämplat ut för dagen.

2010-07-19 @ 21:42:52
Postat av: F

nej till kvotering. Ja till rätt PERSON på rätt plats. Könet ska inte ha betydelse.

2010-07-19 @ 22:36:47
URL: http://dagligdags.blogg.se/
Postat av: H

Jag kan tillägga att företagen behöver anpassas för att attrahera kvinnor. Det är också en stor anledning att det är färre kvinnor i ledande positioner. Företagen drivs fortfarande enligt manliga normer o det behöver ändras till att passa olika individer. När det görs kanske fler män känner att de kan dra ner på arbetstiden o vara hemma hälften av föräldradagarna. ( Även att deras partners tjänar en jämställd lön kan ju hjälpa till..) Jag gillar inte heller lagstiftning men med farten vi håller vad gäller att införa jämställdhet så kommer ingen av oss o knappt generationerna efter oss få uppleva det ens. Nåt måste göras. Sen tillför kvinnor andra saker på en arbetsplats som ses som mansdominerad än muskler. Man kan fråga sig varför allt manligt alltid skattas högre?

2010-07-20 @ 15:01:39
URL: http://hypofysen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0